به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن حسینی شاهرودی ظهر یکشنبه در نشستی با مؤثران شاهرود و میامی به میزبانی فرمانداری شاهرود درباره شائبه انتقال اداره کل راه و ترابری استان از شاهرود به مرکز استان، ضمن بیان اینکه این مهم موضوع حیاتی مردم شاهرود بوده و خواهد بود، اما باید پرسید این اداره کل که ۷۰ سال در شاهرود بوده برای آن چه کرده است، تأکید کرد: ۴۳ درصد از راههای استان در شاهرود و میامی وجود دارد و طبیعتاً میبایست ۴۳ درصد از اعتبارات آن نیز به این شهرستانها برسد اما چند درصد بودجه استانی و ملی طی این سالها به این دو شهرستان رسید؟ در دوران ۴۰ ساله بعد از انقلاب اسلامی آیا سهم راههای شاهرود مانند شاهرود-بردکسن، شاهرود-طرود، شاهرود-توسکستان و ... حتی ۵۰ میلیون تومان برای اجرای طرحهای مطالعاتی نبود؟
وی افزود: سهم شاهرود و میامی از اداره کل راه و ترابری ۱۰ درصد اعتبارات بوده که این میزان هم بهطور کامل تحقق نیافت و حتی مطالعات زیرگذر شاهرود-بسطام و سهراهی مجن نیز صورت نگرفت تا اینکه بهتازگی شاهد کلنگ زنی آنها هستیم.
عضو خانه ملت بابیان اینکه مردم شاهرود و میامی از بودن اداره کل راه و ترابری در شاهرود تنها باج دادن را نصیب خود دیدند، ابراز کرد: دو سال پیش که برای دومین بار موضوع انتقال اداره کل راه و ترابری به مرکز استان مطرح شد اعلام کردیم که مردم نخواهند گذاشت این امر محقق شود و این مهم به برخی جریانات اجتماعی بدل شده و در آن زمان انتقال اداره کل راه مسکوت باقی ماند.
حسینی شاهرودی بایادآوری اختصاص سه هزار و ۹۰۰ تن قیر رایگان به شاهرود طی ماههای گذشته، تأکید کرد: در دوران مدیرکل سابق راه و ترابری استان همه این قیر رایگان به اسم شاهرود ولی در سایر نقاط استان استفاده شد زیرابه دلیل قرار داشتن اداره کل راه و ترابری در شاهرود همیشه محکومبه باج دادن هستیم، ما نمیگوییم اداره کل راه و ترابری از شاهرود برود اما این امر نیز نمیشود که این اداره کل در شاهرود باشد ولی این شهرستان از پروژهها و اعتبارات راه و ترابری محروم بماند.
وی با تاکید بر اینکه آنچه حق شاهرود و میامی است باید به این شهرستانها داده شود زیرا بیشترین راههای خاکی روستایی استان در این دو شهرستان است، گفت: ۱۶۰ کیلومتر راه روستایی بیارجمند دارای 30 سال قدمت است، لذا امروز پس از گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب روستاهایی مانند قلعه شوکت معطل دو کیلومتر آسفالت است! مگر میتوان باور کرد که پول برای این امر وجود ندارد؟ اگر اعتبار نیست چرا یک متر جاده خاکی در روستاهای غرب استان دیده نمیشود؟
نماینده شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه برخی معتقد هستند که اعتبارات حوزه راه را باید به میزان راهها داد، تأکید کرد: در پاسخ به این افراد میگوییم که به میزان کدام راه اعتبار میدهید؟ راهی که آسفالت شده را نیز محاسبه میکنید؟ راه آسفالتهای که قرار است چهار باندِ شود در برابر یکراه روستایی که حتی آسفالت ساده را هم ندارد یکسان هستند؟ اعتبارات به کدام راه میرسد؟ در خارتوران بیارجمند جادههایی هستند که متعلق به ۲۵ سال پیش است اما هنوز از آسفالت و بازسازی و تعریض محروم است، جاده توسکستان و طرود نیز وضعیتی مشابه دارند تا ما از خودمان بپرسیم چه چیزی از این اداره کل راه و ترابری گیر شرق استان آمده است؟
حسینی شاهرودی باتاکید بر اینکه امروز دنبال مقصر این اتفاقات نمیگردیم، ابراز کرد: در زمانهای مختلف هجمههایی برای انتقال اداره کل راه و ترابری استان از شاهرود به سمنان وارد شد نه تفکیک و اصلاح صرفاً منتقل؛ اما مقاومتهای مردمی که اوج آن نیز در سال گذشته رخ داد نگذاشت تا این اتفاقات رخ دهد لذا رئیسجمهور دستور داد که این اداره به وضع فعلی بماند.
وی افزود: چند ماه بعد اما دوباره مکاتبات دیگری با دکتر روحانی شد که با اداره کل واقع در شاهرود کاری نداشته باشیم بلکه در سمنان شاهد تشکیل اداره کل راه و شهرسازی در سمنان باشیم و حملونقل نیز به اداره کل راهداری و حملونقل در سمنان تبدیل شود و رئیس جمهور نیز درباره این پیشنهاد دستور بررسی دادند و این درست درزمانی بود که هنوز سه ماه به سفر دولت در آبان ماه ۹۷ باقیمانده بود ما متوجه این امر شدیم و بارها به وزیر راه و اطلاعات و ... هشدار دادیم که این امر صورت نگیرد اما دولت معتقد بود باید به یکراه حلی برسیم.
عضو خانه ملت ادامه داد: نخستین تلاش برای انتقال اداره کل راه و ترابری استان از شاهرود به مرکز استان در سال ۹۵ شکل گرفت چراکه وزارتخانههای شهرسازی و راه باهم ادغامشده بودند که در این استان عملیاتی نشد اما در سال ۹۵ باز راهداری از راه و شهرسازی جدا شد و به سازمان حملونقل منتقل شد و نام آن راهداری و حملونقل نهاده شد اینیک نهاد مستقل بااعتبار مستقل بود که نمونه آن را در سازمان هواپیمایی و ... مشاهده میکنیم.
حسینی شاهرودی همچنین با اشاره به اینکه این تصمیمات سبب شده بود تا نتوانیم شاهد تخصیص بودجهها در حوزه حملونقل و یا راهداری و ... باشیم، بیان کرد: مثال ما زمانی که از اداره کل راه و ترابری مبلغ دو میلیارد تومان برای فرودگاه شاهرود تقاضا کردیم موفق به اخذ آن نشدیم چراکه میگفتند فرودگاهها زیر نظر شرکت فرودگاههای کشور هستند و نه اداره کل راه و ترابری؛ لذا دراینبین شاهرود متضرر میشد چراکه کارکنان اداره کل با مشکلات روبرو میشدند و پاداشها و اضافهکارها شاملشان نمیشد و حتی مأموریتهایشان نیز پرداخت نمیشد و این امر سبب دردسرهایی شده بود پس باید فکری به حال این امر میشد.
وی افزود: مجموع شرایط سبب شده بود که حتی اعتبارات تملک دارایی استان نیز خرج هزینههای جاری و کارکنانی اداره کل راه و ترابری میشد از سوی دیگر اعتبارات حوزه شهرسازی مانند بازآفرینی شهری و ... به شاهرود نمیرسید و این امر سبب شده بود شاهرود و میامی بهکلی متضرر شوند. تا اینکه پیشنهادی توسط وزیر وقت آقای آخوندی و رئیس سازمان و برنامه آمده بود که دو اداره کل در استان ایجاد کنیم یعنی سمنان، دامغان و گرمسار مستقل و شاهرود هم اداره کل راه و ترابری باشد دیگر نه راهداری در شاهرود باشد و نه حملونقل و شهرسازی؛ باز این امر جنجالی مجدد را راه انداخت و قطعاً مردم را به صحنه میآورد.
نماینده شاهرود و میامی در مجلس در ادامه گفت: یکی از معاونان وقت وزارت راه در روزهای پایانی بازنشستگیاش خواهان راهحلی برای رفع این مشکل در آستانه سفر روحانی به استان شد و معتقد بود که روحانی میخواهد در این سفر(آبان ماه ۹۷) آرامش در استان مهیا باشد و بیانشده که مردم شاهرود را درباره این امر راضی کنید چراکه روحانی نمیخواهد در استان تنشی باشد حتی روحانی بیان کرده بود که همه مباحث را هم میپذیرم تا اینکه آقایان با ما پشت میز مذاکره نشستند.
حسینی شاهرودی بابیان اینکه در شرایط که راه و ترابری، حملونقل و شهرسازی به شاهرود منتقل نمیشد، پیشنهاد برای مذاکره نیز پذیرفتنی نبود، گفت: در وعده نخستی که ارائهشده بود مقرر بود تا راهداری و حملونقل به شاهرود داده شود اما راهسازی و شهرسازی به سمنان داده شود و برای آن توافق ضمنی نیز شده بود اما قطعی نشده بود لذا سمنانیها گفتند ما حملونقل را نمیدهیم و قصه برهم خورد حتی مردم باید بدانند که حکم مدیران کل این دو حوزه نیز زدهشده بود که جلوی آن را گرفتند.
وی افزود: اما درباره پیشنهادها بعدی، من مشورتهای زیادی کردم و اولین مشورت با افراد اهلفن شد حتی بهصورت تلفنی به مؤثران شاهرود نیز اعلام کردیم که راهداری، شهرسازی، حملونقل و اختیارات کامل این ادارات کل را در کنار حکم وزیر برای مدیرکل راه برای شاهرود میخواهیم و امامجمعه شاهرود نیز در جریان بود و طی تماسی با من اعلام شد که اکثر مؤثران نیز با این امر موافق هستند اما موضوع آنها تضمین بود که رئیس هیئت دولت باید این تضمین را میداد.
عضو خانه ملت با بیان این اینکه ما نمیتوانستیم برای اداره کل راه و ترابری همهپرسی در شهرستانهای شاهرود و میامی راه بیندازیم، گفت: وقتی اکثریت قریب بهاتفاق مؤثران نظرشان را بیان و ما نیز وارد مذاکره شدیم، درگذشته وضعیت ما در سازمان اداری اداره کل راه و ترابری استان شامل یک اداره کل راه و ترابری با چهار معاونت در حوزه راه و شهرسازی و راهداری و ۱۳ اداره بود که فقط راهسازی و راهداری درآن مستقر بود درنتیجه حملونقل، شهرسازی و پایانهها در شاهرود وجود نداشت اما با پیشنهاد جدید تفکیک اداره کل این امر برای شاهرود در نظر گرفتهشده است.
حسینی شاهرودی درباره تکلیف اداره کل راه و ترابری و بابیان اینکه ما در مذاکرات اعلام کردیم که هم راهسازی، هم راهداری و هم حملونقل و شهرسازی را در شاهرود میخواهیم، ابراز کرد: سه اداره کل در استان سمنان وجود داشت اداره کل راه و ترابری در شاهرود و شهرسازی و حملونقل پایانهها در سمنان، لذا ازآنجاکه ما در شاهرود طبق قانون مصوب مجلس نمیتوانستیم دو اداره کل را همزمان داشته باشیم، حملونقل و شهرسازی در سرجای خودش در سمنان میماند، راهسازی از شاهرود به سمنان میرود و به امور دامغان، سمنان، گرمسار میپردازد و شهرسازی برعکس راهسازی، (بخش شاهرود و میامی) از سمنان به شاهرود منتقل میشود و این امر درباره حملونقل نیز صدق میکند لذا ما درنتیجه یک اداره کل مستقل (که یک نماینده بالای سرش است و دیگر از چالش نمایندگان بقیه شهرهای استان نیز دور خواهیم بود) دارای هر چهار حوزه وزارت خانه شامل راه و شهرسازی، حملونقل و راهداری را در شاهرود خواهیم دید.
وی با تاکید بر اینکه اداره کل راه و شهرسازی اصل است، افزود: چون اداره کل دوم نمیتوانست در شاهرود تشکیل شود عین همان با یک مرحله پائین تر در قالب معاونت راهداری و حملونقل به شاهرود می آید که حکم این معاون را رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل کشور می زند و نه سمنان، و تمام اعتبارات خود را ملی دریافت می کند لذا در نتیجه چهار معاونت گذشته به شش معاونت بدل میشود یعنی از وضع موجود در شاهرود به دو معاونت بیشتر ارتقا پیدا میکنیم و ۱۳ اداره ما در گذشته تبدیل به ۲۴ اداره فقط معطوف به شاهرود و میامی شده است که قطعاً باعث می شود وضعیت در شاهرود و میامی بهتر شود.
نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینه طبق صورت جدید اداره کل راه و شهرسازی، سه اداره راه فقط برای شاهرود و میامی و بیارجمند اجرا خواهد شد، ابراز کرد: پرسنل اداره کل راه و ترابری نه تنها کم نمیشوند بلکه بیشتر هم میشوند و هر کارمندی که در هرجای استان وجود دارد میتواند به شاهرود منتقل شود چرا که پست سازمانی خالی در شرق استان خواهد بود.
حسینی شاهرودی با بیان اینکه از این پس شاهرودیها خودشان صاحب اداره راه خودشان خواهند بود، گفت: کاملاً بودجه و ذیحساب مستقل در اداره کل راه و ترابری شاهرود وجود خواهد شد و یک ریال قانوناً نمیتواند از شاهرود برای دامغان و سمنان و ... داده شود و دیگر جنجالهای بین نمایندگان نیز وجود نخواهد داشت و غفلت مسئولان ما نیز باعث نمیشود که راه جندق معلمان و طرود و شاهرود و آزادشهر اعتباراتش را در شهرهای دیگر مشاهده کند و میلیاردها هزینه هدر برود.